icon_menuBijwonen

Waarom koop je dingen die je niet nodig hebt?

Economie
Handelswetenschappen en bedrijfskunde
70 procent korting op de prachtigste (en meestal hele dure) schoenen ter wereld! Eén probleempje: ze zijn een maatje te klein. Maar toch twijfel je niet, het is nu of nooit! En je koopt ze dus. De solden zijn weer in het land! Zwicht jij ook voor iedere min X procent of ben jij een harde tante die "neen" kan zeggen tegen al die koopjes? Als je het eerste type bent, heb je waarschijnlijk ook al eens spijt gehad als je weer thuis was van je veroveringstocht. Hoe komt dat toch? Dat we plots niet meer rationeel lijken na te denken als we aan het winkelen zijn? Lieve Douce - marketingexperte van UHasselt - vertelt dat het niet enkel aan jou ligt, maar ook aan de winkels die de ideale verleidingsstrategieën gebruiken.
dr. Lieve Doucé

Over dr. Lieve Doucé

Lieve Doucé startte haar carrière in de communicatiewetenschappen. Hier werd ze geprikkeld door marketinggerelateerde vakken en dan vooral door consumentengedrag. Om haar economische skills wat op te krikken volgde ze een extra master management. De fascinatie voor menselijk en vooral menselijk irrationeel gedrag bleef. Aan de UHasselt werkt ze dit onderzoek nu verder uit en probeert ze haar passie over te brengen op haar studenten. Als ze naast het werk en haar tweede job (kinderen opvoeden) nog wat tijd over heeft, probeert ze een (volley)balletje te slaan.

We krijgen steun van: